وقتی گذرگاه جن تعطیل شد

یک پژوهشگر عرب بنام توفیق فهد کتابی تحت عنوان "کهانت قبل از اسلام" نوشته و در آن تحقیقی وسیع انجام داده که گزارش کاملی از نفوذ جادوگران ، کاهنان ، پیشگویان در عربستان قبل از اسلام می باشد که واقعا خواندنی است.

بر طبق مدارک و مستندات این کتاب ،در نزدیکی شهر مکه معبری بنام "

معبر الجن" بود که مردم در روزهای معین در آنجا گرد می آمدند تا با جن ها تماس بگیرند.

افرادی نیز مانند سطیح کاهن که بر ذهن و فکر مردم عرب مستولی بودند به این علاقمندیها دامن می زدند.

با نزول قرآن و تغییر فکر عربها و باور به این که خدای خالق برترین است و همه موجودات تحت قدرت او هستند و اگر کسی واقعا و از صمیم دل و قلب به او پناه ببرد در امان خواهد بود ، کاهنان ، پیشگویان ، افسونگران و جن پرستان از آن سرزمین بیرون رانده شدند، گذرگاه جن نیز تعطیل شد و بجای آن سیطره پرودگار خالق جهان بر آن منطقه حکمفر ما شد:

به نام خداوند رحمتگر مهربان

بگو: به پروردگار مردم پناه مى‌برم،

  • فرمانرواى مردم،

  • خداى مردم،

  • از شر وسوسه وسوسه‌گر نهانى،

  • آن كه در دلهاى مردم وسوسه مى‌كند،

  • خواه از جنيان باشد يا از آدميان.

می شنویم، می بینیم ولی فکر نمی کنیم

از جامعه زبان گرا تا جامعه تفکر گرا

"آیا در ملکوت آسمانها و زمین و هر چیزى که خدا آفریده است ننگریسته‏ اند و اینکه شاید هنگام مرگشان نزدیک شده باشد پس به کدام سخن بعد از قرآن ایمان مى ‏آورند ."

آیه (۱۸۵) سوره اعراف

"آیا به تفکر نپرداخته‏ اند که خداوند آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است جز به حق و تا هنگامى معین نیافریده است و با این وصف بسیارى از مردم لقاى پروردگارشان را سخت منکرند.."

آیه ۸ سوره روم

القصیصی روانشناس عرب بر این باور است که عرب یعنی "کلام و حرف" و عرب یعنی موجودو یا حیوانی زباندان و زبان گرا ، ...بطوریکه بین گوش آنان و صوت یک رابطه توافقی وجود دارد که بشنود و بگوید:

" شنیدیم و اطاعت می کنیم...شنیدیم ولی فکر نمی کنیم."

در حالی که امروزه تکنولوژی جدید یک "جامعه اهل تماشا" بوجود آورده که آنان نیز تشویق می شوند که ببینند و بگویند :" دیدیم و باور می کنیم...دیدیم ولی فکر نمی کنیم."

سریالهای تلویزیونی، فیلمهای سینمایی ، مستندهای تصویری همه برای تربیت انسانی است که که بشنود و ببیند ....ولی فکر نکند.

در حالی که قرآن ۱۴۰۰ سال پیش سعی کرد عرب زبان و مخاطبان آیات خود را علاوه بر شنیدن به تفکر و اندیشه وادارد.

بیش از ۴۴ بار در قرآن از خواننده این کتاب خواسته شده که بشنود، ببیند و تفکر کند ...حتی در خود کتاب قرآن ‌!

قرآن بدنبال ایجاد جامعه کلام گرا و " اهل تماشا" مانند جامعه های امروز ی نیست...بلکه این کتاب در پی ایجاد جامعه ایست که تفکر ، تعقل ، و آموختن جزو اصل بنیادی آن است که هم مشاهده گر باشد و هم شنونده !

روانشناسان براین باورند که جامعه سالم این گونه است که در صورت لزوم می گوید: شنیدیم و یا دیدیم ولی فکر می کنیم و اگر درست بود می پذیریم.

متاسفانه همه وسایل ار تباط جمعی جهان پیشرفته امروز بر این اساس قرار گرفته که بشنوید و یا ببینید و بی چون و چرا باور کنید!

می شنوم، می بینم ولی فکر نمی کنم.

شنیدیم و لی فکر و اندیشه نمی کنیم!

از جامعه زبان گرا تا جامعه تفکر گرا

"آیا در ملکوت آسمانها و زمین و هر چیزى که خدا آفریده است ننگریسته‏ اند و اینکه شاید هنگام مرگشان نزدیک شده باشد پس به کدام سخن بعد از قرآن ایمان مى ‏آورند ."

آیه (۱۸۵) سوره اعراف

"آیا به تفکر نپرداخته‏ اند که خداوند آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است جز به حق و تا هنگامى معین نیافریده است و با این وصف بسیارى از مردم لقاى پروردگارشان را سخت منکرند.."

آیه ۸ سوره روم

القصیصی روانشناس عرب بر این باور است که عرب یعنی "کلام و حرف" و عرب یعنی موجودو یا حیوانی زباندان و زبان گرا ، ...بطوریکه بین گوش آنان و صوت یک رابطه توافقی وجود دارد که بشنود و بگوید:

" شنیدیم و اطاعت می کنیم...شنیدیم ولی فکر نمی کنیم."

در حالی که امروزه تکنولوژی جدید یک "جامعه اهل تماشا" بوجود آورده که آنان نیز تشویق می شوند که ببینند و بگویند :" دیدیم و باور می کنیم...دیدیم ولی فکر نمی کنیم."

سریالهای تلویزیونی، فیلمهای سینمایی ، مستندهای تصویری همه برای تربیت انسانی است که که بشنود و ببیند ....ولی فکر نکند.

در حالی که قرآن ۱۴۰۰ سال پیش سعی کرد عرب زبان و مخاطبان آیات خود را علاوه بر شنیدن به تفکر و اندیشه وادارد.

بیش از ۴۴ بار در قرآن از خواننده این کتاب خواسته شده که بشنود، ببیند و تفکر کند ...حتی در خود کتاب قرآن ‌!

قرآن بدنبال ایجاد جامعه کلام گرا و " اهل تماشا" مانند جامعه های امروز ی نیست...بلکه این کتاب در پی ایجاد جامعه ایست که تفکر ، تعقل ، و آموختن جزو اصل بنیادی آن است که هم مشاهده گر باشد و هم شنونده !

روانشناسان براین باورند که جامعه سالم این گونه است که در صورت لزوم می گوید: شنیدیم و یا دیدیم ولی فکر می کنیم و اگر درست بود می پذیریم.

متاسفانه همه وسایل ار تباط جمعی جهان پیشرفته امروز بر این اساس قرار گرفته که بشنوید و یا ببینید و بی چون و چرا باور کنید!

بدون حکمت و خرد ورزی ممکن نیست

-خداوند به هر کس که بخواهد حکمت عطا می کند و هر کس که به او حکمت عطا شده خیری فراوان به او داده شده است و این حقیقت را خردمندان در می یابند.

سوره بقره آیه ۲۶۹

-پروردگارا در میان آنان فرستاده‏ اى از خودشان برانگیز تا آیات تو را بر آنان بخواند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد و پاکیزه‏ شان کند زیرا که تو خود شکست‏ ناپذیر حکیمى

سوره بقره آیه (۱۲۹)

-همان طور که در میان شما فرستاده‏ اى از خودتان روانه کردیم که آیات ما را بر شما مى‏ خواند و شما را پاک مى‏ گرداند و به شما کتاب و حکمت مى ‏آموزد و آنچه را نمى‏ دانستید به شما یاد مى‏ دهد

سوره بقره(۱۵۱)

-به او کتاب و حکمت و تورات و انجیل مى ‏آموزد

سوره آل عمران (۴۸)

یقین خدا بر مؤمنان منت نهاد که پیامبرى از خودشان در میان آنان برانگیخت تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند

سوره آل عمران (۱۶۴

این سفارشهااز حکمتهایى است که پروردگارت به تو وحى کرده است و با خداى یگانه معبودى دیگر قرار مده و گرنه حسرت‏زده و مطرود در جهنم افکنده خواهى شد

سوره اسراء(۳۹)

در تعریف حکمت گفته اند : علم به حقایق همان گونه که هستند. به بیان ساده تر اگر شخصی علم به حقایق پیداکند در زندگی پیروز بخت است.

ابن سینا پزشک و حکیم گرانقدر ایران در تعریفی از حکمت می گوید :تعریف حکمت متکی بر غایت آن است.

چون بنابر باور وی به مدد و یاری حکمت می توان هر آنچه را که شایسته است بشناسیم و زمانی که نظر ما و عمل ما و وجود ما حکیمانه شد آن گاه می توانیم بر حسب طاقتمان به آن کمال نفسانی لازم برسیم و در آن زمان است که به عالمی معقول مبدل خواهیم شد . با تبدیل سیر تبدیل ما نیز آغاز شده و به رستگاری در جهان آخرت نائل می گردیم.

او حکمت را به نظری و عملی تقسیم می کند که حکمت نظری به ما می آموزد تا به یک باور یقینی در ارتباط با موجوداتی برسیم که وجود آنها ربطی به فعل انسان ندارد ولی به کمک آنها ما به شناخت حق نائل می شویم.

حکمت عملی نیز به ما خیر و نیکویی و یا روش زندگی نیکو و پسندیده و عقلانی را می آموزد.

قرآن کتاب دعوت به تعقلون و یعقلون و یتفکرون است. بطوری که واژه یعقلون حدود ۲۲ بار در قرآن یاد شده است. یعنی خداوند در قرآن ۲۲ بار آنانی که عقل خود را بکار می گیرند مورد تمجید قرارداده و ۲۴ بار از واژه تعقلون استفاده کرده که دعوت بشر به تعقل و تفکر است.

اگر در کتابی از کتابهای آسمانی به این میزان از تفکر بر خوردید این نویسنده را با خبر سازید.

به زبان ساده تر می توان مثالهایی زد و توضیح داد که این حکمت و تعقل و تفکر به چه درد می خورد.؟

فرض کنید شما قرار است با شخصی قرار کاری بگذارید و او را برای کار بسیار بسیار مهم استخدام کنید. حال اگر شما از خرد کافی برخوردار و حکمت عملی در شما تجلی یافته باشید، شما می دانید که اگر شخص مورد نظر سه ویژگی را نداشته باشد می توان او را استخدام کرد:

-برده و بنده پول و ثروت نباشد.

_شهوتران و هوسباز نباشد.

-آن قدر صدمه نخورده باشد که همه وجودش را عقده های مختلف پر کرده باشد.

- به هر حرفی و خبر بی اساسی گوش ندهد .

-در بحرانها آرام ،متین و عاقلانه عمل کند.

امیر تهرانی

امکانات بهشتی-امکانات جهنمی

پنج چیز که در جهنم وجود ندارد:راحتی و آسایش ، غذای خوب، آب پاکیزه ، جای راحت ، هوای لطیف

-و همه کارشان رنج و مشقت است. (۳)

-و پیوسته در آتش فروزان دوزخ معذبند. (۴)

-از چشمه ی آب گرم جهنم آب نوشند. (۵)

بی خاصیت ترین و بد ترین طعام

-و بی خاصیت ترین و بد ترین طعام غیر از ضریع (که علفی بد طعم و بد بو است) بر آنها نیست.

-که به آن طعام هرچه خورند نه فربه شوند ونه سیر گردند. (۷)

آنچه در بهشت وجود دارد:شادمانی و آسایش، رضایتمندی از وجود خود، مقام عالی، آب پاکیزه و گوارا و امنیت

-و رخسار بعضی هم شادمان و خندان است و در نعمت اند. (۸)

-و از سعی و کوشش خود (در طاعت خدا) خوشنودند. (۹)

-که در بهشت بلند مرتبت مقام عالی یافته اند. (۱۰)

-در آنجا هیچ سخن زشت و بیهوده نگویند و نشنوند. (۱۱)

-در آن بهشت چشمه های آب گوارا جاریست. (۱۲)

-ونیز در آنجا تختهای عالی بلند پایه نهاده اند. (۱۳)

و قدحهای بزرگ بهترین نوشیدنی ها گذاشته شده. (۱۴)

-و بالش های لطیف مرتب داشته. (۱۵)

-و فرش های گرانبها گسترده اند. (۱۶)

آیات ۳ الی ۱۶ سوره غاشیه

دراین دنیا نیز همین گونه است ؛ هر جا که زندگی به "دره اشکها"تبدیل شده ،آنجا خود نوعی جهنم است، و هر جا که راحتی خیال موج می زند و نسیم آرامش و همزیستی وزان است نوعی بهشت است.

چه کسی راست می گوید:

کالبد شکافی دین حقیقی:

قران آیه ۱۷۷ سوره بقره:

"نيكوكارى آن نيست كه روى خود را به سوى مشرق و مغرب بگردانيد بلكه نيكى آن است كه :

۱-كسى به خدا و روز بازپسين و فرشتگان و كتاب و پيامبران ايمان آورد،

و مال خود را با وجود دوست داشتنش به خويشاوندان ،

و يتيمان،

و بينوايان،

و در راه‏ ماندگان

، و گدايان،

و در آزادی بندگان بدهد ،

و نماز را برپاى دارد،

و زكات را بدهد،

و آنان كه چون عهد بندند به عهد خود وفادارانند ،

و در سختى و زيان و به هنگام جنگ شكيبايانند ،

آنانند كسانى كه راست گفته‏ اند و آنان همان پرهيزگارانند (۱۷۷)